Monday 16 August 2010

Ziarah ke Pusara Baba & Tok

Salammmm you'ollsss sume..
Saje je nk cerita psl smlm Ahad (15-Aug-2010) bersamaan 5 Ramadhan..

Actually mlm sabtu, aku mmg dh berniat esok nk melawat kubur Baba (arwah ayah B) di Selayang.. Al-maklumlah hampir 2 tahun kami ber-2 tak berkesempatan nk ziarah dan bersihkan kubur. So, smlm baru berkesempatan utk ziarah,disamping membawa brg2 spt (tudung express (WAJIB), yassin, air mawar, bunga campur, span dan botol air extra (bukan utk minum yer, utk bersihkan kubur).

 Sampai disana,timbullah plak rasa keinsafan, bila tgk kubur2 semakin bertambah!! Ya Allah, begitu pantas ms berlalu..ramainye manusia sudah kembali ke sisiMU rupanya!! dan kebetulan pada hari tu, ramai juga org yg dtg berzirah kubur mcm kami (maybe mereka semua kalangan dr ahli keluarga gamaknya, bisik hati aku)..

Setelah sampai di pusara Baba, Alhamdulilah... kubur Baba masih cantik seperti dulu, agaknya maybe anak2 yg lain kerap menjenguk kubur ayah mereka..harap2 begitulah! Aku dgn B, ape lg sisihkn baju sampai ke siku, ratakan kembali batu2 kecil yg masih ada dipusara, bersihkn sikit2 tanah yg melekat di marmar putih tu, agaknya mlm td hujan kot kt sini, sbb itu nampak kotor sikit, dan seperti biasa ku sedekahkn Yassin, Al-Fatihah kpd arwah..moga rohnya ditempatkan dikalangan org yg beriman...

Nk dijadikan cerita, semasa aku membaca Yassin di pusara Baba, disebelah kubur baba ada waris (bukan waris jari hantu yerrr) sedang bersihkan kubur, kemudian dtg sorg pakcik nie "Pak Ngah" seorang penggali kubur di kawasan tu, menegur neighbour sebelah, kemudian dia cerita pd neighbour sblh yg mlm td ada kubur terbang kt sini, skrg dia tgh cari kubur yg mn satu? ada lg atau tinggal lubang? aku dgn si B yg dr td membesarkan telinga utk mendengar, tersentap wehh!! terkejut pun ada!!...dgr perbualan dorg ber-2, berdegup jantung aku..Ya Allah, masih ada lagikah perkara ini berlaku?? Gerangan kubur siapakah itu?? tambahan pula pd bulan Ramadhan yg mulia ini..Subhanallahh!! Ampunkanla dosa arwah tersebut! Ok..stop, tak nk cerita lg psl benda tuh..takut mengaibkan pulak!! aku bercerita disini kerana hendak menceritakan pengalaman aku mendengar, disamping mengambil iktibar dr apa yg berlaku...

Dari kubur Baba, kami berjalan dlm 20 meter ke belakang, utk ziarah pusara Tok (Ibu kpd baba = nenek B)..sedihnya tgk kubur Tok, byk semak dan pokok duri..aku dgn B pandang antara satu sama lain, dan akhirnya kami nekad utk bersihkn..hampir 10 minit jugakla proses bg membersihkan kubur Tok..tak apelah Tok, setahun sekali jerr...klu Tok nampak 'Bu dgn Lisz' tgh bersihkan rumah yg Tok tgh duduk skrg ni, mesti Tok happy kn??? Sebelum balik, aku sempat ckp di kubur Baba & Tok, supaya mendoakan aku mendapat 'Grand Prize' during annual dinner nnti yer!...hehehe, pastu B yg terkejut,men jeling tajam ke arahku dan pukul aku dgn botol yg dia pegang...hehehe..gurau ajer lahhh!!

Semoga roh kedua-duanya ditempatkan di sisi Allah!!
~AMIN~


1 comment:

Mama Sohayl said...

Wah...nak grand prize ye!! X cukup ke dpt TV aritu??

Al-Fatihah utk arwah Baba & Tok B..

=)