Wednesday 30 June 2010

Blood Donation - National Blood Centre

"BLOOD DONATION.."
Korg pernah tak?? Hmm...pd sesape yg belum menderma lagi cubalah, tak sakit pun....cuma nervous sikit2 jerk!! Actually blood donation ni ada baiknya, cthnya seperti muka kita akan nampak fresh!! baik jg bg sesape yg mcm papan lapis tuh, nk tambah berat bdn selain dpt menolong insan yg memerlukan. Malah buruknya pun ada iaitu takut terkena jangkitan kuman! Tp klu niat kita baik..Insya Allah..takde pape..

Ini merupakan 2nd time aku pergi menderma, itupun organise by SRC Club, klu nk pergi sendiri 'harammm.." So in that sence nervous pun kurangla sikit..

Haaaa..tgk pict bwh nie, menyempat ajer nk pose...




Selepas register nama, blood test dan timbang berat bdn yg sudah tentu ber'+' berat iaitu 51kg, then after counseling session barula proceed to  wad derma D.A.R.A.H.  Hari itu lucky sikit sbb kurang org yg "human kind" mcm aku ni utk menderma darah...ce-wahhh!



 Mcm last year aku pergi, ramai sgt! kene tunggu turn nk cari katil, tp kali nie siap boleh pilih katil yg mana satu..!!! yg pasti sudah tentunya sebelah member aku si "Flo", at least time menderma tuh bolehla bergossip & dan gelakkan org yg baru 1st time menderma tuh!! Seperti biasa akak nurse tuh tanya tangan mana nk cucuk? Dan aku pun sua lah tangan sebelah kanan..



hah, nk tau?? yang keluar dr tgn kanan tuh adalah darah beku..hishhh, maybe darah gemuruh gamaknye!

Then si nurse tuh pun panggil sorg lg nurse utk membantu dia, try punya adjust, tp tak dpt jugak. Then akak nurse suggest pi tangan belah kiri! Arghhhh...sudah! Apesal la nasib aku nie tiap kali amik darah mesti 2 kali..sob! sob! Then bila dia dh cucuk jarum disebelah kiri aku dpt rasa kali nie lg sakit dari sblh kanan...aduyaiiiii..Si Joy bdk collegue nie, dok amik pict aku...hishh, mesti burok gilee kn pict akak???..then baru  darah aku keluar dgn sempurna..huh!! tp tak laju mcm darah si Flo..dlm hati aku "cinnabeng.." time nie pun si Flo nk ajak aku berlumba jugak!!


Lepas abis jer kami disajikan dgn makanan oleh cafe sana..sgt sedap nasi lemaknya!!
Walau bagaimanapun, aku rasa sangat happy dan bangga dpt derma darah kdp sesiapan pun yg memerlukan. Mungkin juga suatu hari nnti, di kalangan keluarga sendiri.... ;)

Jomm sume tgk picture could be taken during the blood donation.....



uuhh....seriauuu tak?? tangan kanan niela yg keluar darah beku..kih!kih!kih!


Blood type "O" (penderma yg baik hati tau!!)
sgt2 fresh from my solid body... =)

Tgk neh, betapa malangnya aku hari tuh, 2 tangan kene cucuk ;(

Pada mereka yg belum menderma lg, dipersilakanla..Bank Darah mengatakan bahawa darah jenis "O" sentiasa di kehendaki oleh mereka, kerana darah tersebut amat diperlukan kepada semua golongan yg memerlukan darah..






1 comment:

flo... said...

memang malang tol ko kakak ku...
asyik kene cucuk 2 kali jer..hahahahaha...
ooo...tedah...huhuhuhu...