Thursday 17 February 2011

Sape ckp aku tak otak business??

Selamat Pagi ....!!!
Pagi nie, free sikit boleh la update..
Teringat zaman skool dulu..time tu pakai skirt with tracksuit sukan..
ntah cmne, aku teringat plak zaman sekolah rendah agama..tak silap time tu darjah 3 @ 4
Nak dijadikan kisah,oleh kerana nk cepat kaya..ceh!
aku dgn kawan aku tak silap Nazrina,pakatla nk jual makanan dlm kelas jerr..
si dia menjual nugget ayam, tak silap satu 2o-30 sen..ikut saiz
tp aku tgk saiznye semua sama jer..apekah??
aku plak jual kerepek ubi pedas...mmg sedap, very the fames okehh!!

Masa mula-mula nk bitau mak ajak jd bussiness partner...ceh!!
aku pun susun ayat bagai..kunun nk tunjuk yg anak ko nie pun pandai cari duit..
 mak setujuuuuu...then salu jugak teman mak pi pasar tani cari ubi kayu.
padahal mak  buat 99% (start beli ubi, kopek ubi, sagat ubi, goreng ubi, pastu last sira dgn cili..
balance 1% lagi..akulah, tukang stapler plastic jer..
Hari pertama jual dlm 10 bungkus, pastu up 20, pastu up sampai 30-50 bungkus..
mesti korg nk tau bape sebungkus aku jual??....hehe 50 sen!
tinggi sikit 20-30 sen dari kwn yg jual nugget tu..
Sungguh takku sangka,sambutan amat menggalakkn..hebat kan marketing aku??
eceh, sbnrnya nk ckp..hebat kn mak aku buat??
Ustazah pun order sampai 5-10 bungkus..
pastu melebarkan sayap ke kelas sebelah pastu, sebelah..dan sebelah kelas lagi..
huhu..sgt bestttt time tu,
Dh tu aku menjual siap dgn beg balik kampung, sbb jaga kualiti takmo kerepek pecah!!
mmg lawak sgt time tu..
dh la dgn tudung cendawan yg kembang tuh, pastu dgn beg sekolah ditambah plak beg bisnes aku tu..panasnya hazabbb!!
Agak lama jugakla, aku berbisnes nie.....sbb seronok punye pasal..

Nak dijadikan 1 cerita...pada suatu hari..

Bdk itu : Liza, kita nk bg tau kamu sesuatu ni psl kerepek, kamu jgn marah kita tau!
Aku : Knape? mak kita buat pedas sgt ker?
Bdk itu : Bukan, kita suka pedas la..
Aku : Abistu kenape?
Bdk itu : Semalam masa kita beli kerepek kamu, kita nampak dlm kerepek tu ada "rambut" mak awak!
(ceh..tau plak dia kn itu rambut mak aku!)
Aku : Yerker..?? Sorilaaaa....mak kita tak sengaja..nnti kita suh mak kita pakai serkup eh! tp kamu jgn bitau sape2 tau...(sambil tu pas sebungkus kt tgn dia, suh tutop mulut)
Bdk itu : Ehh...ape nie (dlm nada terperanjat), time kasih liza... (ambik jugak ko yer!)

Kesimpulan, lepas dh bitau mak psl benda tuh mak ckp tak mo jual kerepek dh, 
sbb  sgt hazab dia sorg  jer yg buat!!
pastu mak ckp....kita  jual sagu kelapa plak nk?
Pulak dahhh!!






1 comment:

flo... said...

jual la kt opis...hahaha..sure laku..=p